BTW maakt meer kapot dan je lief is

Inretail schrijft boze brief over de btw

Het effect van de  genomen beslissing  in het Lente accoord om Accijnzen en btw wederom te verhogen wordt steeds meer voelbaar in Nederland.De bestedingen blijven terug lopen en er is een uittocht van consumenten die in België en Duitsland hun inkopen doen.Dit is niet verwonderlijk want Nederland heeft zo’n  1000 km aan  grens .Gelokt door lagere prijzen  van drank , brandstof en tabak(verschil tot € 2.00 per pakje) wordt en passant even de winkelwagen volgegooid in een buitenlandse supermarkt.Een accijnsverlaging zou beter op zijn plaats zijn geweest.

Gezonde concurrentie

Ondernemers  zijn gewend om te gaan met een natuurlijke gezonde concurrentie.Nu echter is er een partij bijgekomen die niet te bestrijden is, namelijk een overheid die blind op zoek is naar geld en zichzelf daarbij in de voet schiet. De beoogde  opbrengsten van de accijnsverhogingen worden niet geïnd in Nederland maar bijgeschreven in Bonn en Brussel. Zie ook www. Accijnslek.nl

Brandstof

Voor de brandstoffen spant  Nederland al de kroon in Europa, op 1000 liter benzine  innen de overheden in Belgie € 613.57, in Duitsland € 654.50 en  in Nederland € 750.00 accijns .Daarover wordt ook nog  BTW berekend, belasting over belasting dus.

Transportbedrijven laten massaal  hun chauffeurs over de grens tanken en buitenlandse chauffeurs in Nederland zingen het uit tot net over de grens. Met de accijnsverhoging op diesel, LPG en tabak op 1 januari a.s. zal het verschil nog groter worden en dus een nog grotere druk op de omzetten opleveren.

Binnen de tankstation branche gaan de eerste ondernemers  failliet of sluiten hun  shop omdat het een onbemand verkooppunt wordt.Vanuit Detailhandel Nederland komen verontrustende berichten over sluitingen in grensdorpen(tot 20 km!!) van kledingzaken, schoenenwinkels  etc.

Rutte, doe eens stoer!

Daarom zou ik graag een oproep doen : Rutte, doe eens stoer en verlaag de accijnzen per 1 januari! Eens kijken wat de Duitsers en Belgen gaan doen.En wat dít voor invloed heeft op onze open economie.

Petra van Stijn, voorzitter BETA (1100 tankstations), Jan Dirk van der Zee, directeur Inretail (17.000 winkels).

bron: inretail